måndag 8 mars 2010

jesus loves me - this i know, for the bible tells me so

Säga vad man vill om Jesus och hans anhängare men mycket bra musik har i alla fall sprungit ur tron på honom. Därför tänker jag denna vecka nörda in mig lite på temat jesusmusik och tipsa om bra sådan.

Först ut: Patty Griffin - Downtown Church

Patty G är en amerikansk singer/songwriter med en stämma av guld. Hon har skapat många fina låtar, bland annat Let Him Fly som Dixie Chicks slängde in på albumet Fly och gjorde en hit av.

Downtown Church handlar om Jesus och gud och att tro på något större än den här lilla planeten, en fin tanke men svårt för en liten fattig människa som jag att ta in. Så troende som jag varit när jag lyssnat på detta album har jag dock aldrig varit förut. Man blir nästan religiös, det är stundtals så fantastiskt vackert att man glömmer bort att andas. Som när Griffin och gästsjungande Julie Miller sjunger om platsen under stjärnorna i Coming Home To Me.

When you get there you'll know
That's as far as you go
When you get there you'll see
You were already free

Andra fantastiska spår på plattan är House Of Gold, Little Fire och Never Grow Old. Det finns också mycket bra gospel på Downtown Church för den som är lagd åt det hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar