måndag 18 januari 2010

recension: gretchen wilson - greatest hits

Gretchen Wilson slog igenom år 2004 med dunderhiten Redneck Woman. Den låg etta på Bilboard Country Singles Chart i över två år vilket var något en kvinnlig soloartist aldrig lyckats med tidigare.

Men nu, sex år och tre album senare, släpper alltså rednecken en samlingsplatta. Många av låtarna går i samma anda som Redneck Woman, det vill säga mycket öldrickande, butt kicking och annan politisk inkorrekthet. Det som är lite lurigt med Gretchen är att man inte riktigt vet om hon är allvarlig eller om till exempel skrytandet om att kunna dricka lika mycket som en karl som i one of the boys är mer av en showig fasad. Jag hoppas på det sistnämnda. Om så är fallet kan jag faktiskt tycka att låtarna är lite skojiga i all sin tramsighet, men jag är tyvärr ganska osäker på att jag och Gretchen är "on the same page" på den punkten.

Det är också lite tröttsamt att höra om hur fantastiska alla lantisar är och hur värdelösa alla moderna stadsmänniskor är. Ain't you glad we ain't all california girls? undrar Gretchen i California Girls. Tackar som frågar Gretch, men jag är nog snäppet gladare över att vi inte alla är bonniga rednecks.

Några av Gretchens greatest hits är trots allt helt okej tycker jag. Det svänger rätt bra om Redneck Woman, Here For The Party, Homewrecker och All Jacked Up. Man får helt enkelt försöka att ignorera textrader som: now honey I'm a christian, but if you keep it up I'm gonna go to kicking your pretty little butt. Is that clear enough you little homewrecker?

Albumet i sin helhet är dock inte så mycket att hurra för men om man gillar sina kvinnor lite butch och ganska så arga så är Gretchen Wilson det givna valet.
betyg 2,5 (av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar