fredag 15 april 2016

Amanda Bergman live på Kafé De Luxe

Igår var det Bubbelklubb på Kafé De Luxe igen vilket innebär att stadens alla störiga studenter intar vår favoritkrog på Sandgärdsgatan och grisar ner. För underhållningen stod Amanda Bergman, kanske mer känd som Amasonsångerska för den breda massan, eller som någon av hennes tidigare pseudonymer Idiot Wind, Hajen eller Jaw Lesson om ni är lagda åt det musiknördiga hållet.

Jag gillar Amanda som koncept, härligt fluffigt hår och en röst som inte är lik någon annan. Men vårens debutplatta Docks har glidit av mig som om jag vore av teflon, inte en låt har fastnat. Mina förväntningar på konserten var därför föga, mest såg jag faktiskt fram emot att köpa studentrabatterad öl trots att jag sedan länge är en hårt arbetande kvinna (men är det några som verkligen förtjänar rabatt på öl så är det väl de hårt arbetande kvinnorna).

Amanda visade sig dock vara en artist som ska upplevas live. För det första var hennes röst helt ljuvlig i liveformatet. Mikrofonen var väl distad på något vis men vad gör väl det när tonerna sätter sig rakt i hjärteroten och rör om. För det andra hade hon ett scenspråk som var mer än märkligt, likt ett rådjur i strålkastarljus stod hon och stirrade ut i publikhavet. Mellansnacket var snudd på obefintligt, hon växlade bara några fraser med oss i publiken som lätt går att räkna på ena handens fingrar. Men om man som Amanda Bergman har det som idoljuryn kallar för just "det", it-faktorn, så kan man bete sig lite hur som helst på scenen och ändå fånga sin publik.

Bäst: "Falcons", "Sirens", någon cover som ingen i sällskapet visste vad det var för låt.

Uppladdning med mojito och old fashioned, vad annars? Fotograf: Frida.

9 kommentarer:

  1. Hur i himlens namn ska du klara dig utan de Luxe i Lofoten?
    Fast du såklart kan roa dig med att klättra upp på Svolvaergeita o hoppa mellan hens öron.
    När åker du?
    Miss you at 19, förresten

    SvaraRadera
  2. Hur i himlens namn ska du klara dig utan de Luxe i Lofoten?
    Fast du såklart kan roa dig med att klättra upp på Svolvaergeita o hoppa mellan hens öron.
    När åker du?
    Miss you at 19, förresten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man undra. Och hur ska Deluxe klara sig utan mig?? Aldrig i livet att jag hoppar mellan dom där öronen, ser ju helt livsfarligt ut. Åker runt första maj. Det var synd vi gick om varann på 19, hade vart kul att jobba ihop.

      Radera
    2. Visst ska du klättra opp o hoppa där, du som är så alert. Min man var över 50 när han hoppade mellan hornen.

      Hur länge blir du på Vågan? Gustav sa att du säkert kunde cykla till Vestvågöya o hälsa på mig, jag åker dit i slutet av juni.
      Smala,jävligt backgammon vägar. Men du är ju som sagt alert.

      Lovar att gå till de Luxemburg nån extra gång nedan jag är kvar så det uppväger saknaden efter dig.

      Radera
    3. Backiga vägar o de Luxe.
      Telefonen stavar som den vill.

      Radera
    4. Backiga vägar o de Luxe.
      Telefonen stavar som den vill.

      Radera
    5. Visst ska du klättra opp o hoppa där, du som är så alert. Min man var över 50 när han hoppade mellan hornen.

      Hur länge blir du på Vågan? Gustav sa att du säkert kunde cykla till Vestvågöya o hälsa på mig, jag åker dit i slutet av juni.
      Smala,jävligt backgammon vägar. Men du är ju som sagt alert.

      Lovar att gå till de Luxemburg nån extra gång nedan jag är kvar så det uppväger saknaden efter dig.

      Radera
  3. 4 månader ca, jobbar augusti ut vad det verkar. Klart jag kan cykla till Vestvågöya, piece of cake!

    Starkt av en 50-plussare att hoppa, Jag tror inte jag har nerver för det tyvärr.

    Bra att du håller ställningarna på Deluxe!

    SvaraRadera
  4. Låter som en fin kväll m go hjärtkniparkänsla! Kram till dig bästa K!
    /Johanna R

    SvaraRadera