söndag 24 maj 2015

Eurovision Song Contest 2015

Det kan väl omöjligt gått förbi någon att Måns Zelmerlöw vann Eurovisionsschlagerfestivalen igår. Men för att vara på den säkra sidan kommer här en kort rapport från södra Sveriges vassaste musikblogg.

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att sända någon representant att bevaka festivalen då denna blogg är en one man show. Men undertecknad tog sig i alla fall till en tjock-tv på Östgötaslätten vilket fick duga. Dessutom trevligt sällskap av schlageroraklena Leif och Elisabeth som av en slump också råkar vara mina föräldrar.

Men nog tramsat here are the results from the International jury of Kerstins Country Music Blog:

1 point goes to:
Österrike. Rätt så trist egentligen men i världens största musiktävling så räcker det ändå till poäng.

2 points go to:
Ryssland. Polina hade ju den stora oturen att representera stora hatlandet Ryssland. Jag väljer dock att tro att gemene man i Ryssland är hyvens och man är lite av en tönt om man drar alla ryssar över samma kam. Dessutom bra låt.

3 points go to:
Slovenien. Kvällens första låt. Här satt man liksom redo med glåporden, riktigt sugen på att håna de udda hörlurarna och violinisten utan fiol. Men det kom av sig fullständigt när låten visade sig vara helt okej.

4 points go to:
Serbien. Bojana Stamenovs härliga schlager bjöd på sång, dans och glädje. Lite av själva idén med hela tävlingen va?

5 points go to:
Frankrike. På det stora hela ett rätt sömnigt nummer men när Lisa Angell klämde i på refrängerna fick man hålla i hatten.

6 points go to:
Italien. Ännu ett i sammanhanget exotiskt språk (inte engelska alltså). Hade man släppt på hatten lite efter Frankrikes tidiga bidrag så var det nu dags att hålla i den igen för grabbarna i Il Volo sjöng ju som om det inte fanns någon morgondag.

7 points go to:
Spanien. Jag förstår inte själv varför men jag gillade verkligen denna gapiga visa på ännu ett originalspråk. Jag tyckte hon hade nåt. Ett läspande uttal hade hon definitivt. Tur att hon var spanjorska då så hon inte behövde gå till talfröken.

8 points go to:
Sverige. Måns smådryga lynne står mig upp i halsen. Men visst sjunger han fint och bjuder på en gullig show med streckgubben.

10 point go to:
Australien. Guy Sebastian från down under gjorde ju nästan att vi européer fick sitta och skämmas över våra konstiga låtar. Så här låter ju riktig musik!

12 points go to:
Belgien. Kvällens snyggaste nummer med en livs levande tennsoldat. Precis lagom nivå av schlagerkoko i kombination med vass låt och sångare. Loik (ska vara en prick till över i:et men jag löser inte det på paddan) var hästlängder bättre än Måns tycker jag men sedan när har någon lyssnat på mig.

På det stora hela en alldeles för lång kväll som bjöd på för få ljusglimtar för att vara riktigt värd det. Nästa år hoppas jag showen börjar vid Bollibompatid så mina föräldrar kan hålla sig vakna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar