söndag 9 mars 2014

Melodifestivalen 2014 final!

Då var det äntligen dags att sätta punkt för årets melodifestival. Jag har ju tyckt att de varit ovanligt låg kvalitet i år, men finalfältet var ändå rätt så hyfsat.

Here are the results from the international jury of Kerstin's Country Music Blog:

2 Points:
Helena Paparizou - "Survivor"
Jag tror Europa hade älskat det här numret. En exotisk kvinna i glansig kavaj med en kaxig låt, och jag tyckte faktiskt inte heller det var så tokigt. Verserna var dock alldeles för menlösa för att kunna
möta sig med den snärtiga refrängen.

4 Points:
Oscar Zia - "Yes We Can"
Grabben med den lite småfeta utstrålningen bjöd på en helt okej popvisa á la Backstreet Boys. Han hade dock gjort bäst i att inte dansa så mycket tror jag, nog för att han blev tvåa i Let's Dance härom året men de här moderna dansstegen tycker jag inte riktigt är hans gebit.

6 Points:
Ellen Benediktson - "Songbird"
Årets debut! En vansinnigt vacker visa, så klart alldeles för seg för att riktigt kunna konkurrera. Men vilken tjej den här Benediktsson är då, satte varenda ton som ett smäck inför en fullsatt Friends Arena.

8 Points:
Alcazar - "Blame It On The Disco"
En välbehövlig glitterinjektion i årets finalfält. Det är glatt och otvunget och mer än så kräver åtminstone inte jag av en schlager.

10 Points:
Sanna Nielsen - "Undo"
Den favorittippade veteranens mäktiga powerballad föll hela svenska folket i smaken och så även mig. Man hade kunnat önska sig en lite vassare look hos den folkkära sångerskan men det är kanske den här lite tantiga utstrålningen som vi alla gillar. Sjunga kan hon ju i alla fall så det räcker och blir över.

12 Points:
Ace Wilder - "Busy Doin' Nothin'"
I mitt tycke den enda riktigt vassa låten i årets festival. En snygg vers och en mäktig refräng i en läcker förpackning i form av 31-åriga Ace Wilder. Kommer spelas hela våren och hela sommaren var ni än befinner er, var så säkra.

Efter svenska folket fått säga sitt kunde vi kora Sanna Nielsen som vinnare. Vi skickar alltså en 29-åring med tantfrisyr till Copenhagen, hade ju varit festligare med spralliga Ace Wilder men efter sju (!) försök var det kanske ändå Sannas tur.



Nu slipper ni allt som har med festival att göra (fram till eurovision i maj åtminstone).

6 kommentarer:

  1. Jag har redan bokat in Västra Bränninge för eurovision tillsammans med ESC. Gör så du med!

    SvaraRadera
  2. Halleluja, jag slapp bevisa att jag inte är en robot. Nu jäklar ska det kommenteras!

    SvaraRadera
  3. Jag hejade också på Ace.

    SvaraRadera
  4. Robotspärren har varit borta länge! ESC med ESC i Väster Bränninge låter ju underbart! Jag är på (om jag inte ska slava runt på hospitalet just den helgen).

    SvaraRadera
  5. Kanske kan LE få ett litet besök också?

    SvaraRadera
  6. Det kan de få av Systrarna IK!

    SvaraRadera