onsdag 9 maj 2018

Eurovision Song Contest 2018 semifinal 1

All aboard! Nu blir det schlagerresumé!

Igår gick första semifinalen av stapeln. Jag jobbade och missade nästan hela showen och var inte särskilt ledsen över det. Idag blev jag dock varse om att det finns ett par tragiska själar därute som hade sett fram emot en Kerstins Country Music Blog-patenterad recension. Så jag fick snällt svepa igenom de drygt två timmar långa programmet på SVT-play. God bless framspolningsknappen säger jag bara!

För även om det här fanns ett par glimrande musiknummer så var showen som sådan åt det väl gapiga hållet. De fyra programledarna var för mycket på alla plan, dessutom minst två för många till antalet. Men jag föredrar ändå detta alla dar i veckan jämfört med en slemmig Måns Zelmerlöv.

Så till musiken. Mycket rann av mig som om jag vore av teflon. Men ett par låtar höjde sig ändå över den breda massan:

Tjeckien

Man kan välja att störa sig på det mesta här; de korta byxorna, ryggsäcken, hängslena, glasögonen (som säkert var fönsterglas) och så vidare. Men det där blåsriffet går inte av för hackor! Första låten i fältet som inte var en snoozefest.

Litauen

Så segt så klockorna stannade men den där väsiga sångstilen är jag patologiskt svag för. Jag blir också imponerad av människor som kan sitta och sjunga.

Israel

Förhandstippade Netta bjöd på tjo och tjim. Kanske hade man kunnat önska en något tydligare melodi men alla lustiga ljud och de härliga dansarna duger gott för den här simpla countrybloggaren.

Irland

I ett hav av överarbetade nummer uppskattar jag Ryan O´Shaughnessys smäckra ballad. Rösten var onödigt vek men det vägde ju de rara bakgrundsdansarna upp med sin moderna dans.

Cypern

Fältet avslutades med ett riktigt pangnummer. Eleni Foureira och hennes dansare rev ner taket med sin europop på anabola. Jag lyssnar inte på sån här musik resten av året men under schlagersäsong kan man unna sig!


Samtliga mina favoriter vandrade vidare till final. På torsdag är det dags för Sverige. Dessutom Norges lilla vidrighet Alexander Ryback. Må vi bara vinna den kampen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar