tisdag 5 december 2017

Kerstin VM-bloggar! Sverige - Tjeckien 36 - 32

Egentligen är jag less på svenska landslaget i handboll. Så mycket snack och så lite verkstad. Ännu en gång kommer de till ett mästerskap och tror att de ska ta medalj. Jag vet inte var denna hybris kommer ifrån? Senaste två mästerskapen har de vunnit 14 av 29 matcher. Som grädde på moset har alla handbollsspelare också någon störig göteborgska alternativt skånska.

Men jag tar givetvis mitt ansvar som grundare av Sveriges enda kombinerade sport- och countrymusikblogg och bevakar turneringen slaviskt.

Nu till matchen mot Tjeckien. Sverige öppnade svagt men höll jämna steg med tjeckerna första halva halvan. Sedan hände det som nästan alltid händer när Sveriges handbollsdamer spelat cirka 15 minuter handboll. De glömmer bort hur man gör mål och hur man försvarar ett mål. Själva kärnan av vad sporten går ut på. Tjeckerna kunde därför gå till halvtidsvila i ledning. Svenskorna fick smyga ut med svansen mellan benen.

I andra halvlek var det bättre krut i svenskorna och de gick tillslut förbi och vann.

Men man har inte råd att sjabbla på det här viset mot bättre motstånd. Jag bävar inför norskorna som kommer tugga i oss som pinnekjøtt på fredag om vi spelar lika labilt.

Ulrika Toft Hansen var bästa spelaren. Målvakterna var inte mycket att hänga i julgranen, har de ingen tredjereserv att slänga in? Jag anmäler mig annars frivilligt. Mitt december är helt blankt och det är faktiskt inte så himla svårt att sprattla till och hoppas att man blir träffad.

Passa på att jubla före ni blir en rätt på det norska julbordet flickor.

2 kommentarer:

  1. Vad var det för idiotiska tutblåsare på läktaren som störde så in i norden? Mycket irriterande och påverkade nog damerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud ja, fruktansvärt jobbigt ljud. Märkligt att det tilläts. Men kanske kan psyka norskorna på fredag om vi har tur. För vi lär inte vinna på skicklighet.

      Radera