onsdag 19 augusti 2015

Elliphant live på Posthusscenen i Malmö

Malmöfestivalen pågår för fulla muggar. Igår var jag där för att bevittna en av mina favoritartister när det kommer till modern svensk pop, Elliphant.

Men först snubblade vi över Beatrice Eli som höll låda på stora scenen på Stortorget. Hon gjorde en mycket stabil insats och jag var djupt imponerad av både röstresurser och allmän utstrålning. Kanske var hon aningen naken för min smak men den här världen behöver ju inte direkt fler kvinnor som går runt och skäms över sina välsvarvade kroppar, så bra där Beatrice.

Instagram @barabaraberra
Men över till kvällens stora event. Elliphants spelning började med ett beat som lades av en lönnfet kille i sydväst. Hans störiga uppenbarelse fick man sedan genomlida resten av konserten. Men det gjorde inte så mycket, för när väl Ellinor (som hon så fint heter IRL) entrade hade man liksom inte ögon för något annat. Hon fullständigt tog över scenen och sjöng med en rasande frenesi.

Hon betade i princip av varenda låt från den fantastiska debutplattan A Good Idea. Det svängde rejält och publikhavet blev lite av ett dansgolv. Tyvärr var jag cirka åtta öl kort för att kunna leva ut min beundran i höftrörelser så istället stod jag som en torrboll och klappade lite i takt när jag blev tillsagd. Jag borde verkligen jobba på mitt konsertbeteende.

Man bjöds också på en hel del låtar från senaste plattan och dessa var otippat bra live. "Booty Killah", "Look Like You Love It" och "Revolusion" blev därför konsertens höjdpunkter.

Men det var också härligt när hon taggade ner och sjöng lugna "One More" och "Never Been In Love". Tempot var ju i övrigt tämligen hetsigt. Ellinor rörde sig som en liten kackerlacka över scenen, helt omöjlig att fånga på en iPhone femma.

Men suddiga bilder till trots, minnet av Elliphants glada musik från en småkylig augustikväll i Malmö bär jag med mig länge.

Bakom varje framgångsrik kvinna står en lönnfet man i sydväst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar