tisdag 7 juli 2015

Vansbrosimningen 2015

I lördags gjorde jag mitt livs första simlopp. I månader har jag skavt runt i simbassänger och öppet vatten för att bemästra konsten crawl. Det har gått långsamt framåt och länge trodde jag att jag skulle bröstsimma (som en tönt!) fram i Vanån och Västerdalälven. Men veckan före start kom jag plötsligt på att jag kunde andas varannat armtag istället för var tredje och vips så var simningen inte längre en orgie i lufthunger och dödsångest utan faktiskt en ganska trevlig motionsform.

Loppdagen till ära var det hett som i helvetet i den lilla daländska orten Vansbro. Det var därför ljuvligt när man strax innan 13.30 lokal tid äntligen fick stiga ner i det 18-gradiga vattnet, snudd på att man hade kunnat skippa våtdräkten och simmat i sin födelsedräkt.

Loppet tog dryga timmen och var mestadels en behaglig upplevelse. Förutom att glasögonen immade igen ideligen skedde faktiskt inga större missöden. Det sägs att det är medström första två kilometrarna och motström sista kilometern. Men på grund av mitt fantastiska vattenläge (strax över vattenytan?) kände jag inte av någon ström överhuvudtaget vilket ju var lite av en besvikelse, åtminstone den sträckan där jag hade tänkt att bara flyta med som en död sill.

Men helgens stora utmaning var inte simningen, utan att bo i en elfri pytteliten stuga ihop med fem miljarder knott, två päron och en syster. Stugan var dock magiskt vackert belägen så plus minus noll i boendeupplevelse.

Nu återstår att se vad nästa sportutmaning blir för mig. Min simmarkarriär har i alls fall bara börjat. Nästa år satsar jag på en plats på topp 100! Detta året hade jag behövt simma på 44 minuter och 5 sekunder för att komma på exakt hundrade plats, ska väl inte vara omöjligt att slipa bort en kvart på tre kilometer simning? Hashtag hybris.

Bildkavalkad i icke kronologisk ordning.

Mamma den stora spexaren.

Kerstin "The Dolphin" Viman

Minuterna före start.

Timmarna före start. Från stugan till bilen.

Frulle på altanen.
Ingrid i startfållan.
Jag i startfållan.

Instagram @barabaraberra


Strax före knottinvasionen.

Grillfest!
 

1 kommentar: