söndag 12 juli 2015

John Henry live på Kafé De Luxe

I fredags bjöd stans finaste krog på countrymusik. Piteåbandet John Henry gästade den lille scenen i källaren på det rosa huset på Sandgärdsgatan som vi stammisar kallar Deluxe.

Före spelningen åt vi vårrulle och jag gjorde mitt bästa att förtränga kommande helgarbete med stora mängder öl. (Ett knep som visade sig vara osmart när jag vaknade sen lördagsförmiddag med tungt huvud, ett lätt illamående och vetskapen om att infinna mig i landstingets sträva uniform om enbart ett par timmar.) 

Klockan 22.30 lokal tid entrade bandet scenen. Det var en ganska mager publik, kanske var vi femtio pers på plats. Första låten var en cover på Gillian Welchs "Caleb Meyer" vilket givetvis fångade min uppmärksamhet då hon är min idol och ledstjärna. Så klart var det endast en skugga av Gillians version men ändå en trivsam start. Därefter kom ytterligare covers, en hel del hurtiga hits från 50-talet vilket är en genre jag har svårt för, men man bjöds som tur var också på modernare visor, några av dom var till och med orginallåtar (tror jag). Sångerskan hade en helt okej röst men man blåstes ju inte av stolen direkt.

På det stora hela en myspysig fredagsspelning men som tyvärr lämnade mig helt oberörd. Sångerskan utlovade dock mer klös i andra setet men det missade vi på grund att att vi vid det laget begett oss till Bishops, krogen som gud glömde. 

Sångerskan såg ut precis som Marcia Gay Harden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar