tisdag 2 december 2014

Växjö Country Roots Festival 2014 + PPM live på Kulturhuset Palladium

Den 18 april nästa år kommer Växjös första countryfestival gå av stapeln. Det hela presenterades igår på Kulturplatsen Palladium mitt i Växjö City med livespelning av Karlshamns stolthet PPM. Det är också på Palladium som festivalen sedan kommer äga rum.

Jag fick mig en pratstund med Lasse Lindell, en av festivalarrangörerna. Han och ett gäng countryfrälsta grabbar fick idén att dra igång en countryfestival i Växjö för att det helt enkelt inte hade gjorts förut. De har alla dessutom ett rungande intresse för den genuina countrymusiken. Vi snackar alltså Bluegrass, Cajun och Western swing med mera. Inte så mycket popcountry á la Lady Antebellum alltså. Festivalens line-up bjuder därför på noggrant utvalda artister som alla representerar de olika genrer som rymmer inom det lite slarviga uttrycket countrymusik.

Hela åtta akter är inbokade och klara och de kommer alltså spela på den vackra scenen på Palladium mitt i hjärtat av Växjö. Det faktum att det är en festival som helt äger rum inomhus såg Lasse enbart som positivt. Artister och publik kommer nära varandra, det är nära till ölen (det sade inte Lasse men jag tänkte det) och bäst av allt, man är helt oberoende av väder och vind! Något som alla Växjöbor nog kan förstå och uppskatta.


Men kvällen bjöd inte bara på en trevlig pratstund med Lasse utan även på en spelning från en av de inbokade artisterna, PPM från Karlshamn.

PPM är helt enkelt en förkortning av de tre bandmedlemmarnas förnamn Peter, Paul och Martin. Kanske ett smått fantasilöst namn men deras musik var långt därifrån. Trion öppnade med Dixie Chicks "Long Time Gone"och redan där var jag ju egentligen såld. Men de visade sig att de även hade ett helt gäng originallåtar som höll riktigt hög klass. Allra bäst var "Girl From Hell". Jag gillade även deras old country utstrålning med bara en mick som de alla fick trängas bakom.

Instagram @barabaraberra

PPM lirade i två akter. Det var lite nytt för mig att dela upp en spelning på det viset. Men det var nog tur då merparten av publiken bestod av mogna herrar med smått förstorade prostator. Kanske blir det mer av den typen av knasiga upptåg när generationer av Smålands alla countryfans möts igen i april.

Jag tänkte försöka skriva lite om varje band fram till festivalen så håll utkik här på bloggen. Annars ses vi väl 18 april?

4 kommentarer:

  1. Då checkar jag in på Ulriksdahl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pensionat Ulriksdal är alltid öppet!

      Radera
  2. Www.honkytonkexpress.se

    SvaraRadera
  3. Hatten på för detta! Jag checkar också in på ulriksdal. Förövrigt önskar jag en skarp analys av det politiska läget.

    SvaraRadera