lördag 20 september 2014

Idol 2014 - startfältet

Jag är egentligen inte något stort fan av den här typen av talangjakter, men varje höst så sugs man ju in i det svarta idolhålet vare sig man vill eller ej. Årets startfält fastslogs igår i en mycket komplicerad kvaltävling. Jag fattade ingenting förrän det var över och tolv namn hade ropats upp.

På det stora hela är det ett kompetent gäng men de är ju så små. Måste jag titta på en till 17-åring i magtröja så säger jag upp min TV-licens. Men visst är det ett gäng duktiga vokalister. Lille Lisa Ajax sjunger ju exempelvis skjortan av de flesta, likaså Matilda Gratte och Mollie Lindén men tråkigare människor får man ju leta efter. Mina favoriter är istället:

Philip Spångberg - Grabben som har fått orimligt mycket kritik för att han ser trevlig ut. Jag fattar ingenting, alla gillar väl trevliga människor. Philip sjunger dessutom riktigt köttigt och gött. Hans version av Alicia Keys "No One" som han levererade i slutaudition är det vackraste jag hört i idolsammanang typ någonsin.

Philip till höger.

Fanny De Aguiar - Jag gillade inte alls hennes krystade audition. Jag tyckte hon sjöng med en tillgjord röst och det går verkligen inte hem i den här stugan. Men Fanny har växt in i tävlingen. Veckans version av Ed Sheerans "Give Me Love" var ju magnifique. Hon är nog dessutom den trevligaste och ödmjukaste deltagaren i årets omgång. Nu väntar man bara på att hon ska kamma håret bakåt så hon ser ut som folk.



Petter Hedström - Det är svårt att inte tycka om Petter, bonnlurken från Gävle med den lite förvirrade uppsynen. Tyvärr känns det som juryn vill stöpa honom i en form som han inte riktigt är bekväm i. I veckan har vi sett honom kämpa med scenspråket (som det så fint heter) när vi ju alla hade nöjt oss med hans fina röst och en akustisk gitarr.



Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar i sedvanlig ordning?

Instagram @negerberra

1 kommentar:

  1. Ser aldrig Idol, men när jag läser bloggen känns det ändå som jag får lite koll!

    SvaraRadera