måndag 29 augusti 2011

Till Alf med kärlek

Affe var något av en pionjär för countrymusiken här i sverige. Han översatte massa countryhits och gjorde sig en karriär på detta. Kanske skrev han även en drös med egna hits, vad vet jag. Kolla upp det på någon seriös blogg om ni vill ha rå fakta.


I dagarna har jag lyssnat på en härlig hyllningsplatta som är gjord i hans ära. Till Alf Robertson med kärlek heter den. Det är alltså en massa delikata svenska artister som sjunger hans hits. Jag diggar särskilt Liljor med Sofia Karlsson, Mina Skor med Kicki Danielsson och Balladen om tusen spänn med Annika Ljungström.

Det är en kittlande kombination det här med banjoplock och svajande bluegrasstoner till svensk text. Det skär sig liksom. Men jag tror jag gillar det. Det känns i alla fall betydligt mer spännande än en tusonde cover på Help Me Make It Through The Night eller Me And Bobby McGee som plattan också bjuder på.

Till Alf Robertson med kärlek finns på Spotify.

1 kommentar:

  1. Har du hört hans hit som är något i stil med "ungar och hembryggt äppelvin"?

    SvaraRadera