torsdag 30 december 2010

årets musik som jag tror jag hade gillat om jag bara hade lyssnat

Jamey Johnson – The Guitar Song
Hans That Lonesome Song från 2008 var ju hur bra som helst men gitarrsången har jag av någon anledning inte riktigt orkat med. Kanske har det att göra med att Jamey gick från detta...
till detta...
What in the world???
Reba McEntire – All The Woman I Am
Reba är för härlig tycker jag. Synd därför att jag inte lyssnat på hennes senaste. Det är något slags coveralbum om jag förstått det hela rätt. Så här skrevs det på the9513.com: ”Driven by a renewed desire to stay relevant on Music Row, McEntire has once again balanced her more commercial instincts with a real knack for picking quality songs.” Och så fick hon 3,5 stjärnor på det.

Taylor Swift – Speak Now
Speak Now är säkert bra men kan ju bara inte va bättre än Fearless, eller?

Justin Townes Earle – Harlem River Blues
Lille Justin är duktig tycker jag. Midnight at the Movies från i fjol har jag lyssnat en del på och där vill jag lite särskilt belysa Mama’s Eyes som är så vansinnigt fin. Nyaste Harlem River Blues har tyvärr gått förbi mig relativt obemärkt.

Becky Schlegel – Dandelion
Har bara hört en låt med Becky. I can’t Take You Home heter den och är en duett med Bill Isles. Den är så himla fin att jag misstänker att den här Becky, sitt schlemmiga efternamn till trots, kanske har något visst.

Easton Corbin – Easton Corbin
Easton låter väldigt likt George Strait säger de som vet. Det är ju ett rätt så gott betyg så jag tänker att han är bra.

Evan Westerlund – Still Crazy Jag fick det här tipset för ett tag sen från en läsare. Jag har lyssnat litegrann och tycker det låter rätt så trevligt. Extra trevligt är det att Evan är någon slags svennebanan som växt upp i Kanada. Ska med intresse följa hans karriär.





Förmodligen har jag missat en massa mer bra country under året som inte ens fått äran att hamna på denna fjöntlista. Jag mottager därför gladeligen tips på kommentatorsfältet. Dessutom har ni kanske lyssnat på något/några av dessa album och har någon slags adekvat åsikt (till skillnad från mig)?

5 kommentarer:

  1. Evan Westerlund är född och uppvuxen i Canada av föräldrar vars släkt härstammar från Sverige. Han flyttade i mogen ålder till Sverige
    Så någon "svennebanan" är han nog inte ;-)

    SvaraRadera
  2. men "någon slags" svennebanan tycker jag nog ändå han är.

    SvaraRadera
  3. Peter Cooper lyckades få till två plattor under året som du kanske gillat :

    http://www.petercoopermusic.com/fr_music.cfm

    Håkan

    SvaraRadera
  4. Å min personliga favorit från 2010, Lynda Kay's Dream My Darling !!!

    http://www.lyndakay.com/fr_music.cfm

    HK

    SvaraRadera
  5. Kertsin,

    Thanks for the nice little feature here. I appreciate it. Play it loud! //Evan Westerlund

    SvaraRadera