måndag 7 juni 2010

recension: playlist: the very best of the dixie chicks

I dagarna släppte Dixie Chicks ett samlingsalbum. Det består av ynka 12 låtar, men man kan ju inte gärna slänga in 52 låtar på ett samlingsalbum som det hade landat på om jag fick bestämma (det är så många låtar som chicksen har gjort och alla är ju helt fantastiska). För övrigt är det inte ett sedvanligt greatest hits album utan chicksens egna favoriter vilket är kul tycker jag.

Playlist: The Very Best Of The Dixie Chicks
1. Wide Open Spaces
2. You Were Mine
3. Sin Wagon
4. Cowboy Take Me Away
5. Let Him Fly
6. Long Time Gone
7. Landslide
8. Truth No. 2
9. The Long Way Around
10. Easy Silence
11. Not Ready to Make Nice
12. Lubbock or Leave It

Det var ett tag sedan jag lyssnade på den lite äldre Dixie Chicks-repertoaren och jag hade liksom hunnit glömma bort hur magiska dessa låtar är. Cowboy Take Me Away till exempel slog fullständigt knock out på mig, sicken grym låt. Truth No. 2 är också en favorit som jag även brukar förgylla mina grannars vardag med genom att spela skyhögt på gitarren.

Easy Silence kommer från trions senaste platta Taking The Long Way (2006) och är kanske den vackraste låten som någonsin komponerats.

Chicksen är extremt mycket country men för den sakens skull inte überreligiösa hillbilliebönder vilket är underbart befriande. Jesusfreaks och patriotiska rednecks finns det ju så det räcker och blir över inom den konservativa countrygenren.

Betyg: 6 (av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar