måndag 12 maj 2014

Crying Day Care Choir + Linn Öberg live på Debaser Medis

I fredags vankades liveunderhållning i Stockholm, Sveriges hufvudstad. Personliga favoriten Crying Day Care Choir bjöd på gratiskonsert så klart som korvspad att jag och två snållännigar var på plats. De hade dessutom bjudit in Linn Öberg som uppvärmningsnummer vilket visade sig vara ett stort utropstecken.

Men först njöt vi av storstaden genom shopping och restaurangbesök. Vi unnade oss också lite kultur i form av Fotografiska muséet. Där visades för tillfället bland annat Roger Ballens "konst" som bestod av äckliga djur och äckliga människor. Jag vet inte hur ni har det men jag tycker man får nog av sånt i sitt dagliga liv. Det var alltså inte min kopp av te, och som vanligt när jag försöker mig på något konstnärligt kommer jag till den bittra slutsatsen att jag är en simpel flicka som helt enkelt inte förstår mig på att. Bistron på Fotografiska var dock alla tiders. Jag åt fetaostsallad och drack dyr öl. Sedan tog jag ett foto som var finare än muséets alla konstverk tillsammans.



Uppladdningen inför konserten tog sig sedan sin start i min systers lägenhet norr om city. Vi åt pizza, drack drinkar (om man med drinkar menar öl) och åt chips och gott och blandat. Det var med andra ord en helt galen fest! Så galen att vi blev lite sena och bara hann se upphällningen av Linn Öbergs spelning. Linn är en flicksnärta som lirar kompetent indiepop. Hon imponerade stort med bra röst och härlig utstrålning.

Linn Öberg

Sedan var det dags för helgens happening Crying Day Care Choir. Jag såg de ju först här i Växjö för dryga året sedan och deras få låtar som finns på spotify har sedan dess spelats sönder fullständigt här hemma. Fredagens spelning var därför en efterlängtad releasefest för deras nya platta som släpps 14 maj.

Bandet består av Jack, Sara och Bill. Jack och Sara är gifta och Jack och Bill är bröder om jag förstått det hela rätt. Det var också någon ny trummis med i bandet men jag uppfattade inte hans namn.

Showen gjorde ingen besviken. Deras patenterade lo-fi-sound passade som handen i handsken i den gamle slitna men charmiga lokalen (som ju delar husrum med både simhall och bibliotek). Bästa låtarna var "Folklore", "Where Did John Lennon Go" och senaste singeln "Up & Away".

Bäst på scenen var sångaren Jack som verkligen har en hemtrevlig röst som är minst lika bra live som i studio. Jack och konserten i övrigt får 5 (av 5) i betyg!

Jack fick äran att hamna i mitt instagramflöde @negerberra

Crying Day Choir finns som sagt på Spotify. Linn Öbers fina pop finner du också där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar