torsdag 3 oktober 2013

Kerstin gör öl! - del 2.

Då har det gått cirka två veckor sedan jag blandade till min hemmabrygd så idag var det dags att tappa upp ölen på flaska.

Först skulle man dock tillsätta kolsyra genom att koka upp någon slags sockerlag som skulle ner i brygden. Det stod tydligt att man inte skulle använda hela sockerlaget om man hade fått till mindre än 4 liter öl. Jag hade knappt 3,5 liter öl i kärlet. Men när har man någonsin druckit en öl som man tycker är för kolsyrad? Aldrig! Så jag öste i allt socker.

Sedan tappades blandningen upp i flaska. Här slabbades det hejvilt på köksgolvet. Det var också svårt att få till ett bra tryck i slangen, man skulle suga igång trycket, och sen snabbt som attan vara beredd att stänga slangen så man inte fick ner en massa öl i svalget. Det gick väl sådär, det kan till och med vara så att det finns små partiklar av mitt saliv i den färdiga brygden. Men är det hemmabryggeri så är det!

Desinfektion av flaskor.


Ser ju sjukt äckligt ut, men bottenslafset ska inte med.

Över till kastrull!

Kolsyra i. Röra om.




När flaskorna var fyllda skulle de kapsyleras med en här apparaten!

Färdigt! Förstora bilden så ser ni den fina designen bättre.
Så nu ska flaskorna stå i mörker i två veckor till. Sen blir det väl oktoberfest hos mig eller?

3 kommentarer:

  1. Eller novemberfest med mig? Mamma

    SvaraRadera
  2. kanske ofräscht att slanga öl men ändå fräschare en pappas ständiga slangande av akvarievatten i lambohov. Tycker jag. I övrigt ser det MAGISKT ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag svarar mig själv att än stavas än och inte en o skyller på kräksjuka o tunt hår

      Radera