tisdag 17 september 2013

Kerstin gör öl!

Jag fick ett litet ölbryggeri av mina fina vänner i födelsedagspresent och idag var dagen kommen att dra igång projektet.


Först skulle alla kastruller och redskap steriliseras. Lite tramsigt tyckte jag men det stod tydligt i instruktionen att man inte fick slarva med detta så jag steriliserade loss ordentligt och la sedan allt på två snuskiga handdukar, superfräscht!

 
 
Sen var det dags för mäskning, lakning och vörtkok (så många svåra ord!).
 


 
Det hela förlöpte relativt smidigt förutom när kaninbajset humlen skulle ner i kastrullen. Då kokade det över och halva bajset humlen gick säkert förlorad. Men med tanke på hur det luktade så var det kanske en bra grej.
 
Sen skulle allt kylas ner i isbad till 21 grader. Jag var lite otålig och var framme och petade på termometern ett par gånger. Jag hann även med att ta lite justa "selfies", som ni ser, och läsa seriös bok.
 






 
 
När det var nerkylt hällde jag över det i jäskärlet och strödde i jästen. Klart! För nu ska det stå där och puttra, eller vad det nu är som händer. Om två veckor ska det tillsättas kolsyra och tappas upp på flaska.
 
Ser ju gott ut....
 

3 kommentarer:

  1. Ser ju ruskigt gott ut och nästan lika enkelt som att handla på bolaget!!!!

    Undrar om man får provsmaka såsmåningom?

    /ÖÖÖ (Östgötsk Överlägsen Ölälskare)

    SvaraRadera
  2. Klart man får smaka! Sparar ett par buteljer till den östgötske ölälskaren (kan inte riktigt hålla med om det där överlägsna).

    / "Bryggis"

    SvaraRadera
  3. Tyckte jag behövde få till 3Ö bara!
    Ödmjuk kanske hade varit smakfullare?

    (smakfull, smakfullare, smakfullast!)

    /ÖÖÖ

    SvaraRadera