fredag 18 maj 2012

Daniel Lemma live på Kafé de luxe

Igår trotsade jag och min vän Frida alla naturlagar och gick ut och roade oss mitt i veckan. Det var nämligen konsert på Växjös trevligaste krog Kafé de luxe. Det var Daniel Lemma som lirade, ni vet han som used to love you.

Likt en riktig amatör började Lemma otippat punktligt. Vårat toalettbesök tajmades därför mcket illa och resulterade i att vi fick bevittna showen från toabåset, i och för sig ganska nära scenen men med en frän doft av urin i näshålan.

Lemma körde solo så det var bara han och en gitarr. Men det var verkligen inte så bara för jädrar vilken röst han har grabben. Jag skulle nog vilja säga, trots att jag knappt lyssnat någonting på hans låtar, att han är sveriges bästa singer/songwriter. Mycket ligger i den sammetslena rösten men låtarna är också riktigt bra. Till exempel "Lie and Tell Me You're Happy" och så klart den moderna klassikern "If I Used To Love You". Den senare som det också blev lite tafatt allsång på från den stela deluxepubliken.

Han spelade också ett par låtar från nya plattan som släpptes igår. Jag vill minnas att det fanns en som hette "Barber" som var fräsig och härlig och så var det nån annan som var himla fin som jag inte minns vad den hette tyvärr.

Lemma lirade två extranummer och hängde sedan i baren som en vanlig döing. Jag och Frida var tyvärr alldeles för nyktra för att våga oss fram och säga något till honom. Vid ett tillfälle stod vi faktiskt bara någon meter bredvid honom. Hade vi bara tryckt i oss ett par öl till hade vi gått fram och tackat för de fina melodierna och kanske kikat under hatten för att se om han gömt sina flätor där.

Bild från helt annat tillfälle, men ungefär sådär såg han ut större delen av kvällen.
Lemmas nya skiva finns inte på Spotify än tyvärr. Men hans gamla skivor finns!

1 kommentar:

  1. "Lie and Tell Me You're Happy" är helt fantastisk!
    /J

    SvaraRadera